Moet ik mijn piano elk jaar laten stemmen?

Beste pianisten, Als voltijds pianostemmer krijg ik maar al te vaak de volgende vraag: Moet ik echt mijn piano elk jaar laten stemmen? Met deze post wil ik graag wat duidelijkheid scheppen hieromtrent. Het antwoord luidt volmondig: Ja. Sterker nog, uw piano dient minimum één keer per jaar gestemd te worden. Bij veelvuldig gebruik, bijvoorbeeld elke dag, laat u uw piano best tweemaal per jaar stemmen. Als u professioneel pianist bent, kan dit oplopen naar drie keer per jaar. Indien u stembeurten overslaat, loopt uw piano het gevaar te ver te ontstemmen, wat extra kosten met zich kan meebrengen in de toekomst. Ook mist de mechaniek van de piano zo zijn jaarlijkse onderhoud, wat ontregeling en uiteindelijk defecten met zich kan meebrengen. Denk daarom over uw piano zoals over bijvoorbeeld uw wagen, laat deze minstens éénmaal per jaar onderhouden. Ook als u er niet zo vaak op speelt, het kan u van pas komen in de toekomst, bijvoorbeeld indien u het instrument...
Read More
Theo Mathot – Altijd een prettige stemming

Theo Mathot – Altijd een prettige stemming

Theo Mathot is voorzitter van de Vereniging voor Pianotechnici Nederland (VvPN) - stemde nog ooit voor Herman Brood, Mirjam McKeeba, John Cale en Prince - en daarnaast is hij psycholoog: 'Ik stem piano's en ik probeer mensen te stemmen. Piano's is eenvoudiger..'   Als student psychologie speelde hij piano en omdat hij geen stemmer kon vinden, begon hij zelf maar. Na de universiteit leerde hij het vak van pianotechnicus en bijna 35 jaar geleden begon hij als zelfstandig pianostemmer. 'De psychologie vond ik toen heel erg vaag en pianotechniek was totaal anders, het was goed of fout. Dat was plezierig.' Maar zijn kijk op de psychologie veranderde en nu werkt hij vooral als trainer, coach en behandelaar met kinderen en gezinnen. 'Ik ga met de positieve psychologie uit van mogelijkheden. Leren omgaan met problemen die toch niet weggaan is beter dan ertegen blijven vechten. Mensen krijgen weer hoop als ze zien wat ze wel kunnen in plaats van niet. Dat is mooi.' De...
Read More
Waarom piano spelen gezond is voor je hersenen

Waarom piano spelen gezond is voor je hersenen

Veel mensen spelen puur voor het plezier op de piano. Het is inderdaad een geweldige hobby.. maar het is ook meer dan dat. Wanneer je op de piano speelt werkt je brein op volle snelheid. Verschillende delen van je hersenen zijn geactiveerd, wat een positieve invloed heeft op je vaardigheden. Hier volgen enkele redenen waarom piano spelen gezond is voor je grijze massa.   Piano spelen verbetert je coördinatie Wanneer je op de piano speelt, verbeter je je 'individuele coördinatie'. Je linker en rechterhand moeten vaak totaal verschillende bewegingen tegelijk uitvoeren. Je hersenen sturen deze verschillende bewegingen natuurlijk aan. Dit is echt hersentraining op z'n best. Zeker als je ondertussen ook nog bladmuziek aan het lezen bent. Piano spelen verbetert je gehoor Het spreekt voor zich dat je zorgvuldig moet kunnen luisteren. Je leer horen wat je al dan niet fout doet tijdens het spelen. Ook helpt een goed gehoor om bepaalde stukken muziek te onthouden, en later na te spelen. Een absoluut...
Read More
Een Blüthner uit 1879. Van lelijk eendje naar droomvleugel.

Een Blüthner uit 1879. Van lelijk eendje naar droomvleugel.

Uit Pianist, september 2016. Door Frank Bonarius. In Amsterdam zijn op het gebied van vleugels geen 'koopjes' te halen. Daar weet de verkopende partij echt wel wat ze aanbiedt. Als het een goede vleugel is moet je daar -terecht- voor betalen. Soms vind je echter een slechte piano die in potentie heel goed kan worden.  Ik werd gevraagd om in Amsterdam te komen kijken naar een concertvleugel. Nou wordt me dat wel vaker gevraagd, en regelmatig betreft het dan toch slechts een kleine vleugel. Deze keer betrof het inderdaad een grote concertvleugel. De vleugel stond in de weg en het pianospelen kwam niet echt van de grond. Dat lag echter niet aan de dame in kwestie, maar aan het instrument. Na binnenkomst word ik meteen enthousiast. Er staat een zeer vroege kruissnarige Blüthner van 2 meter 60, nummer 18415 uit 1879. Het instrument is voorzien van het Aliquote-systeem en een Érard-mechaniek. Op het eerste gezicht in een nog vrij goede kast van...
Read More